Kde končí inspirace a začíná kopie?

Myšlenky

 

Stejně nazvaný článek jsem publikovala na Fler profilu na začátku svého podnikání. Článek měl strašný úspěch, ale asi po měsíci byl smazán Flerem z důvodu negativní nálady (na negativní náladě k Fleru mi to opravdu pomohlo ha ha). Na Fleru jsem začínala hned u jeho zrodu s úplně jinou značkou. Od té doby uteklo skoro 10 let a prostředí tam se totálně změnilo. Tolik věcí, které jsou naprosto do puntíku sprostě ukradené z Pinterestu a jiných serverů s inspirací mě zarazil. Nevěřila jsem svým očím. Řekla jsem si, že každý má své svědomí a že na to nebudu nijak reagovat. K článku mě to nakoplo až v okamžiku, kdy se jeden den ve Fler top výběru (výběr 9 výrobků na hlavní stránce) objevilo asi 6 kopií. Napsala jsem tehdy článek, kde jsem přesně vyhledala originál versus kopie. Dala jsem si práci s každým detailem, bohužel článek je už v koši u Fler šerifa.

Nyní se k tématu chci vrátit. Tady u mě na webu mi to nikdo už nesmaže, takže této možnosti přece musím využít. Narážím totiž stále na ten samý problém snad každý týden.

Nejdříve bych se chtěla zaměřit na samotný začátek vzniku kopií. Je to chuť něco vyrábět, prodávat, začít prostě podnikat. Což je boží a podporuji kohokoli, kdo se k tomuto kroku odhodlá. Vím, že je to strašný risk, sama jsem odvahu sbírala několik měsíců. Samostatný článek na téma podnikání mám v šuplíku už dlouho. Takže ta prvotní myšlenka je skvělá. Končí ale ve chvíli, kdy se dotyčná osoba rozhodne, že nebude sama nic vytvářet a vymýšlet. Stačí přece něco najít, okopírovat a prodat. Je to logické. Máte hned na začátku jistotu, že daná věc se prodávat bude, protože když to má úspěch u jiného budu i já hned za hvězdu. Jenže když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Jaká to svatá mantra!

Abych tu jen nežvatlala a proložila to obrázky. Zde například skvělý příklad za všechny. Mantinely ve tvaru zvířátek. Zde už se asi původní majitel myšlenky těžko dohledá. Tolik kopií, že už mezi nimi nenajdete originál…. Není to šílený? Navíc všechny tyhle fotky jsou opravdu jiný výrobce…

Prosím všechny, kdo tyhle řádky čtou a tak nějak cítí, že cílím přesně na ně. Zkuste si sednout a zhodnotit svou tvorbu. Jsem originální? Nedají se ty moje výrobky sehnat na dalších desítkách míst? Mířím teď třeba na tisícovku značek šijících pro děti. Je strašně smutný jak se snaží nabízet 1000 druhů produktů a vlastně se stejná věc dá koupit na deseti dalších místech a závodí se jen s cenou. Proč proboha všichni najednou šijí úplně stejná hnízda, mantinely a doplňky do pokojíčků. Je to jak kdyby se vzal celý pinterest a jen se překopíroval do nabídky všech prodejců.

Další kopírovaná značka je slovenská Love Colors. Její labutě a další designy se kopčí také ve velkém.

Vyjádření od Juli (autorky Love Colors): Ja viem, že labutí je plný internet, lenže túto som navrhla a ušila pred niekoľkými rokmi, ešte v dobe, keď ich nebolo nikde vidieť, nikto ich nešil, lebo každý šil sovičky :-D Od tej doby sa stal hitom, vídam ich aj na zahraničných stránkach, sharujú ich aj na pintereste. Len to ma mrzí, že tieto žienky kopírujú nielen moje dizajny ale aj dizajny ostatných Slovenských aj zahraničných umelcov a chvália sa s nimi ako keby boli ich. Samozrejme predávajú ďaleko pod cenou originálu. Snažili sme sa im vysvetliť, že toto sa nerobí, namiesto profesionálneho jednania vymazali naše komenty a blokli nás, alebo argumentovali s tým, že sa inšpirujú na pintereste :-D Často sa stretávam aj s tým, že ľudia posielajú moje fotky ostatným tvorcom, či by nespravili také isté (za lacnejšie). Bohužiaľ nie všetci sú korektní.

Velký problém není v tom, že originální značce vzniká konkurence. Ta je zdravá. Jenže tohle je parazit. Proč je kopie vždycky mnohem levnější? Autor ve výrobku má hodiny práce, odvádí za prodeje daně, platí  šílené výdaje (nájem v dílně, kvalitní materiály, obaly a další vymakané věci kolem). Paní co jen okopíruje výrobky a šije doma na černo na koleni nepotřebuje takovou marži a tak prodává klidně za půlku. Zboží je tedy směšně levné (skoro pokaždé méně kvalitní), takže kde nakonec nakoupí nic netušící zákazník?

Značku Tellkiddo mám hrozně ráda. Rádi jí mají i v Číně, kde jí ve velkém kopírují. Na Fleru je toho ale taky požehnaně. Proč proboha na ten pytel nemůžou nakreslit něco jiného? Nechápu. Také už mockrát v Fler TOP výběru.

 

Nechci sahat do svědomí konkrétním lidem a značkám, takže nebudu sdílet konkrétní jména. Jsem ale už opravdu naštvaná a nechci si jen dál brblat pod vousem sama v dílně.

Já nechápu, proč se člověk nemůže jen inspirovat. Já nejsem svatá, také každý večer brouzdám na Pinterestu, Instagramu a všude, kde na mě skáče inspirace. Jasně, že si nesednu a nevymyslím sama z božího zásahu nový výrobek. Sama děti nemám a tak musím hledat inspiraci, kde se dá. Jenže je inspirace a inspirace. Předvedu to na konkrétním příkladu u své značky.

Dlouho jsem chtěla udělat nějakou menší věc, dáreček co koupí kamarádka k narození miminka. Snadno prodejnou a přitom zajímavou blbost co zaujme. Pak mě navíc oslovil festival Mini s workshopem, který musí být rychlý a levný. Začala jsem pátrat všude možně a našla jsem ušaté kousátko. Vyráběla ho spousta značek a tvůrců.

Kreslila jsem a vymýšlela, potom jsem si kousátko ušila z bílé látky a snažila se omotat ho nějak jinak, než všichni ostatní. To se mi nepodařilo a byla jsem z toho prokletého kroužku už skoro šílená. Tak jsem si na to bílé kousátko spontálně trochu ze srandy namalovala smutný ksichtík. Koukala jsem na to a říkala si, to je roztomilý, to je vono! Hned jsem začala hledat všude, kde se dalo. Prolezla jsem Etsy, Pinterest, Instagram a prostě všude, kam se dalo zadat hledání kousátka s ušima. Byla jsem přesvědčená, že to prostě už někde musí být, že je to taková ta blbost, co napadla každého. Jenže jsem hledala marně. Hned jsem natiskla látku a podle objednávek a marketů jsou to vaši největší oblíbenci.

Doufám, že jsem to vysvětlila srozumitelně. Prostě inspirujte se a hledejte, ale pokaždé si vymyslete svojí vlastní cestu. Věřte mi, že budete mnohem šťastnější, když vám pak někdo v komentáři napíše: To je boží nápad! Krásná práce, jsi šikulka! Pokaždé se vztekám, když vidím, jak všichni chválí a hodnotí nápad někoho, kdo prostě jen převzal ten geniální nápad jiného člověka. Ten tvůrce s tím trávil hodiny a někdy i měsíce práce. Chválu pak slízne někdo jiný. Je to strašně nefér. Pokud uvidíte kopii výrobku, který jste už viděli jinde, ozvěte se! Napište tvůrci originálu. Neberte to jako žalování nebo drbání za zády. Ten vlastník nápadu má na to právo a je pak na něm co s tím udělá. Věděli jste, že i bez jakékoli registrace nápadu nebo patentu, má vždy před soudem právo ten, co může dokázat originalitu? Stačí třeba fotografie nebo záznam o tom, kdy byl výrobek danou osobou vyroben. Vím to z agentury z neustálých sporů o loga a slogany. Jedná se o autorská práva. Ty vám žádný kopírák nemůže vzít. Dokázat to, je o něčem jiném.

Proložím ten monolog ukázkou, kterou jsem objevila třeba včera. Originál je od Zuzug Creations (té udělám reklamu moc ráda, její výrobky jsou skvělé). Krásné CTRL+C CTRL+V.

 

Nechci bodat do toho vosího hnízda víc, takže vás o dalších tisíce kopií ochudím. Pokud jste něco takového zažili, napište mi do komentáře pod Facebook příspěvek a ráda doplním další krásné kopie na zeď slávy.

Já sama jsem se s tím setkala zatím párkrát. Minule jsem se kvůli tomu rozbrečela jak malá holka. Josef mě musel kopnout do zadku, abych se na to vykašlala. Není to snadné a mrzí to. Nic s tím ale nenadělám a jediné co pomáhá, je vymýšlet místo bulení další a další věci! :D

Všem kdo tvoří originálně přeju úspěšné podnikání a pevné nervy!

Jitka